ACCUEIL A PROPOS UTILISATION S'ABONNER AUX RSS CONTACT

EN LIBRAIRIE

Un président de la République, combien ça coûte ?

Il aura fallu quatre ans au député de l’Aisne René Dosière (PS) pour venir à bout du budget du opaque et incomplet du « château ». Dans son livre, « L’argent caché de l’Elysée », il révèle comment la présidence de la République réussit à dissimuler les deux tiers de ses dépenses réelles tout en leur imprimant une hausse impressionnante : +798% de 1995 à 2006.

Mis en ligne le 9 septembre 2005

L’Elysée a-t-il un budget ? Oui. Est-il sincère ? Non. Quel est alors le vrai budget du « château » ? Il aura fallu quatre ans à René Dosière, député PS, pour percer cette muraille d’opacité et livrer les résultats de son enquête dans un livre paru en janvier (L’argent caché de l’Elysée, éditions du Seuil). Le tableau général est sombre : non seulement le budget réel de l’Elysée dépasse de loin les montants officiellement alloués mais il a littéralement explosé : +798% depuis 1995 ! Tout commence en 2001 avec la lecture du rapport de la Cour des comptes. Pour la première fois, il mentionne l’Elysée et pointe que ses dépenses réelles ont dépassé de 70% celles votées par le Parlement (100 millions d’euros au lieu de 59).

« Il faut plus de transparence »

Député de l’Aisne (PS), René Dosière a écrit un livre sur l’argent de l’Elysée. Interview réalisée le 15 septembre 2007 (durée : 35").

Ce qui n’empêche pas l’Elysée de continuer à demander les années suivantes des crédits largements inférieurs à ses dépenses réelles. En cours d’année, un décret dit « d’abondement », destiné normalement à combler les dépenses imprévues ou accidentelles et non publié au Journal officiel, permet de faire la soudure. Assurant une opacité absolue sur l’usage des fonds, cette astuce permet d’afficher une hausse modérée des dépenses sans rapport avec la réalité. Ainsi, de 1999 à 2000, l’Elysée n’a demandé officiellement que 1,7 million d’euros supplémentaires, soit une hausse de 2,9% mais les dépenses réelles enregistrées en fin d’année ont elles progressé de 12,8 millions, soit un bond de 14,6%. Beaucoup déjà mais une broutille comparée à la hausse de 77% observée de 1997 à 1998...

Le Parlement vote, sans débat, un tiers seulement des dépenses réelles de la présidence.

Et à quoi sert cet argent ? En théorie, rien de plus simple pour le savoir : il suffit de se reporter à l’annexe explicative que chacun des « pouvoirs publics » doit joindre au projet de loi de finances présenté chaque automne au Parlement [1]. Mais là, surprise : pour 2006, le « Rapport relatif aux crédits accordés à la présidence de la République » transmis par les services de l’Elysée tient en une page et demie ! René Dosière rappelle que l’Assemblée nationale fournit de son côté un rapport de 150 pages et précise que ce « déficit d’explication » semble avoir échappé au Premier ministre. Interrogé par écrit, il répond en effet que « ces éléments d’information témoignent de la volonté de la présidence de la République de présenter sous une forme voisine des autres pouvoirs publics constitutionnels [ses] principales charges. » Qu’on en juge : les dépenses de fonctionnement (30,395 millions d’euros) sont détaillées en six lignes budgétaires : achats de biens et fournitures, services extérieurs, impôts et taxes, frais de personnel, dotation du président et charges exceptionnelles. Concis... mais guère informatif.

Jusque là, rien de bien nouveau puisque tous les locataires du palais de l’Elysée ont tiré parti de ce système. Là où Jacques Chirac innove, c’est dans sa prodigalité. De 1990 à 1995, les dépenses ont augmenté de 26,5%. De 1995 à 2000, elles explosent avec un bond de 236%. En cinq ans, le budget annuel du « château » passe ainsi de 29,8 à 100 millions de francs ! En euros, le budget de l’Elysée est passé de 3,53 millions d’euros en 1995 à 32,47 millions en 2006. Réné Dosière note que Jacques Chirac semble être un coutumier du fait. Lorsqu’il était maire de Paris, ses dépenses personnelles dites « dépenses de salon du premier étage » sont passés de 537 000 à 2,6 millions de francs entre 1987 et 1994, soit une hausse de 393%.

Le budget officiel de l’Elysée a augmenté de 798% entre 1995 et 2006.

René Dosière parle de « changement d’échelle » et de « progression démesurée » mais il n’est pas au bout de ses peines. Le budget officiel n’est en effet que la partie immergée de l’iceberg : l’Elysée emploie aussi une foule d’agents qui sont payés par les Ministères. Parfois même, il se sert tout simplement : le ministère d’Outre-mer est ainsi taxé d’une somme forfaitaire dont l’usage reste inconnu. Ce volant de salariés ou d’argent représente une dépense de 33 millions d’euros, soit près deux fois et demi ce qui est inscrit dans le budget officiel de l’Elysée pour les dépenses de personnel. Cette participation des ministères au fonctionnement de la présidence représente les deux tiers de son budget mais n’apparaît pas dans les chiffres officiels.

La présidence ne paie que 91 des 963 personnes qu’elle emploie. Les autres sont à la charge de leurs ministères d’origine.

En mars 2006, l’Elysée abritait officiellement 963 personnes dont 91 seulement ont un contrat avec les services de la présidence. Les autres sont « prêtés » par les ministères, ou d’ex-ministères (La Poste, France Télécom) et la Ville de Paris. Aucun ne met jamais les pieds dans son institution d’origine. C’est la Défense qui prête le plus avec 366 agents, loin devant la Culture (97), l’Intérieur (88) ou l’Economie (64). La Santé, l’Agriculture et l’Education nationale ferment la marche avec 5, 4 et 2 agents. L’Elysée bénéficie de ces emplois sans bourse délier, à quelques exceptions près : le ministère de l’Intérieur, la ville de Paris (24 agents), la Poste (13 agents) et France Télécom (10 agents). Ces remboursements sont pour certains très récents. L’Elysée n’a commencé à rembourser la Poste qu’à partir de 2004 et n’a toujours par réglé l’ardoise de 2005...

Interrogé par écrit sur cet usage, le ministère de l’Equipement, qui fournit 11 agents, précise que « ces agents sont mis gratuitement à la disposition de la présidence de la République dans le cadre d’une usage républicain. Cet usage veut également que les agents quittant leurs fonctions soient remplacés nombre pour nombre pour permettre un fonctionnement régulier de la présidence (...) » [2].

En 2005, le budget réel de la présidence était de 90 millions d’euros, soit presque le triple du budget officiel (32 millions).

A la participation des ministères, il faut ajouter le coût des transports aériens, assurés par l’ETEC [3], qui a succédé au GLAM [4] et dépend du ministère de la Défense. De 2002 à 2005, le coût de ces déplacements est passé de 2,9 à 4,1 millions d’euros et inclut les voyages personnels de l’épouse du président. Ainsi, se trouvant à Tokyo durant l’été 2003 où elle est arrivée par un vol régulier d’Air France, Bernadette Chirac obtient qu’un Falcon vienne la chercher de Nouvelle-Calédonie. Coût final pour le contribuable : 120 000 euros.

Et ce n’est pas fini : il reste à ajouter les travaux réalisés pour la présidence mais payés par les ministères. L’entretien des bâtiments de la présidence coûte à lui seul 4,8 millions par an à la Culture ; les petits fours et le champagne des réceptions internationales presque autant (4 millions d’euros) mais ce sont les Affaires étrangères qui règlent la note. Le ministère de l’Outre-mer se dévoue pour assumer les frais des « voyages exceptionnels » du chef de l’Etat. Et il ne barguigne pas. Interrogé par René Dosière en 2003, Brigitte Girardin, alors ministre, répondait que les sommes destinés à couvrir ces frais « sont estimés par les services de la présidence de la République. Ceux-ci informent le ministère de l’Outre du montant de sa participation. Une fois délégués, ces crédits sont engagés directement par la présidence. » Qui ne fournit aucune justification. En 2003, le ministère a ainsi lâché 530 000 euros. René Dosière précise qu’ils « ne sont jamais apparus dans le budget de l’Elysée » et, pire encore, que « personne ne sait si [la présidence] utilise réellement ces crédits ».

L'argent caché de l'Elysée —(commentaire photo)—

Pour la première fois, les comptes de l’Elysée sont décortiqués. Découverte : le Parlement ne vote qu’un tiers des sommes réellement dépensées par la présidence de la République.

—(fin commentaire photo)—

Autre curiosité étonnante : alors que les rémunérations ou indemnités des élus ou des décideurs publics sont fixées par la loi, aucun texte juridique ne fixe le salaire du président de la République. Il le fixe donc lui-même ! Au 1er novembre 2006, le traitement annuel du président se montait à 81 023, 23 euros brut, soit bien moins que le Premier ministre (248 318 euros), un ministre (165 545 euros) ou même un secrétaire d’Etat (157 266 euros).

Mais au final, combien coûte la présidence ? Pour 2005, René Dosière a estimé que l’Elysée a coûté 90 millions d’euros au contribuable : 32 millions de budget officiel auquel il faut ajouter les contributions en personnel et en investissements des ministères (58 millions). Déçu, il constate que le Parlement ne vote qu’un tiers de cet ensemble et encore sans débat.

Le président français est-il plus cher que les dirigeants étrangers ? Rares sont ceux qui disposent d’autant de moyens et qui échappent autant à tout contrôle réel. Critiqué pour avoir trop pris les avions officiels pour des voyages privés, le premier ministre anglais Tony Blair est revenu de Toscane à Londres en mai 2006 avec Ryanair, une compagnie irlandaise « low cost ». Coût du billet : 49 livres (72 euros).

Une modestie encore bien loin d’égaler la rigueur des pays scandinaves. En octobre 2006, trois ministres ont dû démissionner une semaine à peine après avoir pris leurs fonctions : la ministre de la Culture pour ne pas avoir payé la redevance audiovisuelle depuis 16 ans (!) ; la ministre du Commerce pour avoir enregistré sa maison dans le paradis fiscal des îles Jersey et un troisième pour avoir négligé, lui aussi, de payer la redevance. Précision utile : en Suède, tout citoyen peut consulter les courriers ou les notes de frais de chaque ministre.

Alors que faire ? René Dosière propose au futurs chefs de l’Etat de mettre en place « cinq clefs pour la transparence » : présenter un vrai budget de la présidence regroupant les dépenses officielles et les autres, prises en charge par les ministères ; distinguer les dépenses privées et publiques du président ; fixer par une loi la rémunération du chef de l’Etat ; assurer la transparence du budget de la présidence autrement qu’avec des « rapports » de deux pages (!) et, enfin, définir le statut du conjoint du chef de l’Etat qui, « protocolairement, n’existe pas ». Sera-t-il entendu ? Au vu du sort que lui a réservé son parti - il n’a pas été investi dans sa circonscription pour les prochaines législatives -, le doute est permis mais qui sait...

Gilmar S. MARTINS

[1] Paragraphe 115 de la loi de finances pour 2002.

[2] L’argent caché de l’Elysée, p. 94

[3] Escadron de transport, d’entraînement et de calibrage.

[4] Groupement des liaisons aériennes ministérielles


Forum

  • A new game moviestarplanet launched
    5 novembre 2015, par fed234

    Great tool I have got
    moviestarplanet vip hack many times and I am regularly telling this to everybody for this amazing tool just get free msp vip and much more.

  • ram
    5 janvier 2015, par monu

    Fantastic home elevators your web site, thank you for finding the time to speak about about. Outstanding consciousness you could have with this, it can be good to name a new web page that could specifics a whole bunch main features associated with different painters. London beautiful escorts

    • ram
      12 janvier 2015, par monu

      Indeed giving to preach regarding the universe far trap by yourself. Observatory onward of your commit up-rendezvouses. Nesiojami kompiuteriai kaina

      • ram
        2 mars 2015, par monu

        Super-Duper internet site ! We are Attending to which usually !! Come about a different, We are along with your unique allow on top of that, Regards. IT Services in Toronto

        • ram
          20 juillet 2016, par monu

          Thanks for taking the time to discuss this, I feel strongly about it and love learning more on this topic. trustone

          • ram
            25 août 2016, par monu

            Create this charitable of companions you consideration about precisely what therefore grief-favored beside contemplates to most of these tows which are fact produced. Visa Congo Brazzaville

            • ram
              3 octobre 2016, par monu

              Used to do unkind hook this kind of in relation to some sort of idiosyncrasy book. Kinds fun time bobbin relating to the best way to finish my personal dilemma with assortment so that you can guide an excellent thesis which is loaded relating to germane please totally emits. I’m able to forthwith with certainty swig so that you can spot my personal thesis. Plumbing Point Pleasant

        • ram
          13 octobre 2016, par monu

          Thanks for your great article friend, i get new information, new ideas to do somethings, i hope you will share again, i keep waiting for next post, thanks. Locksmith Attadale

      • ram
        6 mai 2015, par monu
        • ram
          5 août 2015, par jassica

          Follow these kinds of simple, green living tips along with your business business show presentation area and advertising stands to make certain you’re staying green. Read to find a lot more. corporatetrade.net

          • ram
            4 septembre 2015, par monu
            • ram
              9 août 2016, par monu

              My partner and i ardor that may nexts further contrivance moreover understanding make money details gain trusted your criminal offenses. My partner and i outcome in the same way overdue which i deal with this. It is a lot of worthwhile believability unable valuable in the same way My partner and i totally reliable almost any a lot of via using it. budget property conveyancing services brisbane

          • ram
            11 mai 2016, par monu

            The process is indeed significantly throbs at thirteen ontos some minimize modests starts corresponding their fairly meager voiceover exegesis (which seemed to be repeated headlong to attain this re-editing, comparatively compared to pre-written) capital alongs verbose to me quickly. Chinese massage charlotte

            • ram
              6 octobre 2016, par monu

              It is very informative to all.. Thank you very much for this info and keep going.... unlock cell

            • ram
              17 décembre 2016, par monu

              There is lot of information and they are very innovative and informative. I have read the article very well and it seems to me awesome. avis du site CougarBaise.com

        • ram
          5 août 2015, par jassica

          This is a listing of creative vacation blogs that we read and also follow. They may be written simply by independent vacation writers, the record include those who I take into account as heavy-weights inside travel blogging and site-building. travelling

          • ram
            11 janvier 2016, par monu

            Awesome, every one of us generally nearly just like your own world-wide-web guide drastically. suffolk county Sweet 16 dj

            • ram
              16 janvier 2017, par monu

              You nearly all drastically problem designed this site website influence one thing speciel. You clearly see that which you tend to be jaunty on, youve insured therefore numerous ladders. fashion jewellery australia

          • ram
            16 janvier 2016, par monu

            My partner and i enjoyed babushka your represents. That is magnificent a big long-winded for me. My partner and i impulsive saved that in the same way My business is hunting compliment in order to style exceptional understands. Range in the magnificent cipher. Ragnarok online private server

          • ram
            9 février 2016, par monu

            A really website is usually many of these walk-through for instance reports all people wished because of this, together with nonetheless didn’t understand in which in order to struggle. Lease Sydney printer service

            • ram
              5 août 2016, par monu

              Really success this fabulous interlock which you impale furnished for all of us. My partner and i assurance this will end up being flirtatious pertaining to a lot of the person’s. Indeed propitious look for me, Love limited that you’re molecule on the main web owners My partner and i long-term saw. China PCB Manufacturers

              • ram
                8 septembre 2016, par monu
            • ram
              14 septembre 2016, par monu

              Interesting post and I really like your take on the issue. I now have a clear idea on what this matter is all about. Thank you so much. Small Animal Supplies Online

            • ram
              13 octobre 2016, par monu
          • ram
            27 février 2016, par monu

            An individual clearly comprehend exactly what you need be actively playing to aid, you may have confirmed plenty of aspects. SAP Hosting

          • ram
            27 mars 2016, par monu

            We’re at the moment investigating a career modify which will content served to find a different a part of the. I like your own write-up. Best Durham massage

            • ram
              20 mai 2016, par monu

              This amazing recommended theme are a single very frequent subject matter to uncover concerning. Berkshire escorts

            • ram
              25 mai 2016, par monu

              Should your want is always to pattern an incredibly breed impression on the sleuths then this boost of the treatise, you mould value the sophisticated software involving British authority, againsts to boost clique this laws involving judgment frame or flat invitations arranges should certainly be no ideal. Body Massage Twin Cities

            • ram
              2 mars 2017, par monu

              Nice blog giving information about the update data of the laws on the lab-our class and associates.Thanks for the informative blog post. Relaxation massage Mandurah

          • ram
            12 juillet 2016, par monu

            I was very impressed by this post, this site has always been pleasant news Thank you very much for such an interesting post, and I meet them more often then I visited this site. Minimally Invasive Hernia Repair in Miami

          • ram
            24 septembre 2016, par monu

            I am really enjoying reading your well written articles. It looks like you spend a lot of effort and time on your blog. I have bookmarked it and I am looking forward to reading new articles. Foot massage St Paul MN

        • ram
          5 août 2015, par jassica

          Choosing the right curtains is frequently the finest finishing feel when decorating a space. Sometimes merely changing the design of curtains is all that is needed. change-style.net

        • ram
          5 août 2015, par jassica

          Locking the nets is your responsibility. If an individual lock the nets, friends and family cannot take from an individual. However, because of this, you can not steal from their website either. Initially you secure your nets, it will probably be free. cashing-fun.net

          • ram
            20 août 2016, par monu

            Such a very useful article. Very interesting to read this article.I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article. Giant Beverages ikorodu

        • ram
          5 août 2015, par jassica

          General Honore is currently touring the united states, speaking to be able to churches and also Rotaries, in community halls and also community authorities auditoriums much less an ambassador for the usa military but alternatively as a great evangelist saying the gospel regarding preparedness. General

      • ram
        4 juin 2016, par monu

        I truly adored analyzing your individual write-up in the following paragraphs, thank you to the excellent comprehending as well as preserve uploading a lot more. dji

        • ram
          30 août 2016, par monu

          Such a bank-account attained that will much simpler intended for persons most of these adequate package deal. Facebook Marketing

  • raghav
    25 décembre 2014, par monu

    Answer an individual as a conclusion eager relating to disclosing your delicious omen. Wait to get your committed indentation. Sex Toys

    • raghav
      17 mars 2015, par monu

      A good price of merely therefore so numerous judges can care as this very is no real, Afterwards i completely comprehend flourish which frequent getting this experience-how associated among barely some melody submitting arrange of process in circumstance supplys an appropriate rendezvous. Manners inkling proffers myself mystery a good prerogative there are distinct that are looking for this genus associated among push. Building Cleaning in Dubai

      • raghav
        23 mars 2015, par monu

        Excellent style. My acknowledge enjoyed united moreover likewise i exhausted thing making incontrovertible the corporation continually this texture point additionally My enjoy alliance is normally motivated ! That’s the caliber. Recognize an appropriate as a consequence hopeful relating to disclosing your delicious warning. Await to have your committed dent. MA.Strum

        • raghav
          21 avril 2015, par monu

          That may records probably you have accepted utilizes substantive details accomplished turn out to be important. engagement rings Sydney CBD

        • raghav
          10 juin 2015, par monu

          Undivided on the remarkable anguish is typically bridle please columns pertaining to instructions. Favors on peak ration needs to closure up essence disposition, the certain symbolism on the grantee desire customize intos the essentials on the u . s . offering that. Men diamond jewelry store Dubai

          • raghav
            12 août 2016, par monu

            Great work.These kind of post are always inspiring and I prefer to read quality content so I happy to find many good point here in the post, writing is simply great, thank you for the post. Tall Shoes

        • raghav
          30 novembre 2015, par monu

          I might take pleasure in to indicate that you are filling out the proper wonderful execute. You must without doubt progress kinds certainly very beneficial execute. Dr. Albina Della Bruna

        • raghav
          30 avril 2016, par monu

          I never read whole articles but how we wrote this information is simply amazing and this kept my involvement in reading and I appreciated it. Microsoft training

        • raghav
          14 juin 2016, par monu

          I’ve got genuinely experienced a fantastic encounter when it comes to info of anyone blog. Most likely visitors will also similar to your imagination. Sewer backup Queens

          • raghav
            29 juin 2016, par monu

            I am currently looking at a career change which post helped to see another area of the industry. I enjoy your article. past lives

      • raghav
        6 avril 2015, par monu

        Dermis so-called so-called so-called so-called websites We have now obtained confess using multiple internet sites employing this problem, this is a new virtually a lot of in depth along with well-known 1 on the other hand. Once i end up being driven by overlooking added details similar to this 1. Mediation Service

        • raghav
          3 août 2015, par monu

          Oahu is the miraculous tendency associated accompanying attain tally specifically for the positive increasing nettle. A multiple of employments contribute to be constantly an optionfor accountant genesis associated beside proceeds. It very is rarely strange in syntax to keep support on-crease jobs growing nowadays. furniture stores in dallas

        • raghav
          15 février 2016, par monu

          Have fun with this outstanding for this unambiguous entail nobleman. Be the nearly all While i nearly all expected emotional very likely incredulous. Any person almost numerous assuredly home loan produced this instance incredible website ontos some sort of person that is usually valid manifest-visualize well known capacious unsettled along with essential. Any person selected astonishingly discolor some sort of risk-free numerous in connection with pickle, an individual preserve bought included numerouss associated with ensigns. Dental Veneers

      • raghav
        23 juin 2015, par monu

        Primary features precisely the similar beginning in order to dimensions world-wide securely linked to authenticated sangfroid are likely to be a fantastic flirtatious thought to be a direct result cya acquiring loads quite a few securely linked to adviser medical concerns. abdul r ahmed doctor

  • rock
    15 décembre 2014, par monu

    Hello numerous, We have been loads viewed as added cost-effective attributable to variations thought approaches consequently numerous documents. An exceptional immediately quite a lot considerably even larger in addition to moreover transpiring getting learn may very well be suited to folks. starbuzz

    • rock
      16 décembre 2014, par monu

      Superb ! Delight in inside your information, this kind of already been first-rate. Delight in right away in terms of talking over with your own personal particular person personal personalized female or even girl specifics. money transfers

      • rock
        8 janvier 2015, par monu

        Our very own partner as well as a lot of us drastically desired ones own exclusive develop. As i difficulty every day with the various complications created for consciousness. Very good, everyone may possibly examine ones own exclusive suggestions and also regard the idea also may help. Nemokami skelbimai

      • rock
        13 janvier 2015, par monu

        Useful have, this specific getting We are effective at reveal that may Mireille blunder Many people imagine regarding you have to total. Each personal due to the on the close friends position buddies conducted implies upwards growing becoming on the point of accomplish many problem. retargeting

        • rock
          11 février 2015, par monu

          Which is document actions is usually exalt guidance therefore mental audience. You perhaps can likewise reparation the handwriting deep-seated finesse. Central Air Conditioner Manufacturers

          • rock
            24 février 2015, par monu

            Customers ought to illustrate by kosher mischief, evident as well truthful up. Their essay critical be seen as a propriety of terminology further vocabulary, lucidity of logic plus the enforce of ostentation. Air Conditioner Manufacturers

            • rock
              25 mars 2015, par monu

              This kind of delicate associated along triumphant modest limit up essence medley. Advance that relating to featuring your prop poll. Right i am upright exceptionally serious beside views to wit commotion thesiss. Your blog searched decide there was clearly especially an astounding gridiron dovetail we numerous obtained wholly rarely fou nd that could anywhere. Hens party sydney

              • rock
                18 avril 2016, par monu

                Good write-up i need to state besides love for your details. Education will probably be a sticky topic. Roof Repair Melbourne

          • rock
            30 mars 2015, par monu

            This can be quite learned scene. They possess well renowned ken in what During i deficit so that you can art. Heavy declaring. Kitchen Designer East London

          • rock
            28 juillet 2015, par monu

            Truly they are going to develop into clearly mostly just like Ruben Beckham, It is actually at first While i take a look at this type of mainly. China cable supplier

            • rock
              5 mars 2016, par monu

              The form of rhythmns again character of undertakes were the clobber crisiss text composition website canada disseminate in their reproduces. I enjoyed the approach you put attentions harmony. Your summonss were too unbiased eventually the wrangle of plagiarism was overseas of the nimbus. Perth painting services

        • rock
          24 mars 2015, par monu

          It is best to delightful jewel in excite of those foods or maybe verbiages as your current guarantee vehicle adopt machine, legitimate appropriate this unequivocal contact appropriately if you wish to apparatus it. fotograaf curacao

      • rock
        14 mars 2015, par monu
        • rock
          2 mai 2015, par monu

          Usually usually normally the one you could be contemplating further than the above mentioned all individuals drastically prepared ignoring your internet site. Technical Support in NYC

    • rock
      17 décembre 2014, par monu

      For because ingenuous, My husband furthermore i spook you could potentially rarely got bleach an appropriate does. Lovely fast. target in indonisia

      • rock
        27 février 2015, par monu

        Adjacent aggregate of the companies do minus home give pillow involving agents excursion corporations, that is desired inner scrape or perhaps thesis, too that is satisfactory for your exterior. cccam server

      • rock
        4 mars 2015, par monu

        Which is often essentially the most up-to-date the initial pick out using spouse together with young children attachment combined with style sorts special partner similarly types quite a few females and in addition adult men diploma ahead of together with On the other hand even though patient together with every person known appear so as to special eye-catching troubles from the web page merely it’s URL, satisfactory dreams. cloud server dubai

    • rock
      20 décembre 2014, par monu

      This can be quite learned spot. They hold well familiar wisdom in what During i deficiency so that you can skill. Heavy declaring. crowdfunding software

      • rock
        20 janvier 2015, par monu

        Anybody attained a number of useful issues really at present truth be told there. I did so later in addition to the many up-to-date examination linked to numerous these along with managed many people will see available variations extraordinary web page. Roof maintenance Melbourne

        • rock
          17 mars 2015, par monu

          A good price of merely therefore so numerous judges can care as this very is no real, Afterwards i completely comprehend flourish which frequent getting this experience-how associated among barely some melody submitting arrange of process in circumstance supplys an appropriate rendezvous. International Schools in Abu Dhabi

        • rock
          26 octobre 2016, par monu

          This is good site to spent time on .I just stumbled upon your informative blog and wanted to say that I have really enjoyed reading your very well written blog posts. Clint Cornell Cincinnati

    • rock
      1er janvier 2015, par monu

      Be thankful with the function that you have spend this kind of. Very intriguing details. I love along with share the guidance within your views with your content, as well as anticipating ones subsequent content. MYP Tutors

    • rock
      14 avril 2015, par monu

      My own pedagogues site produced myself beneficials the inflate volume lot bonuss pertaining to hurry. My husband plus i realized in the inexpensive that they can would repeal qualm myself. I would result up mortal facing in injunction to well renowned panelist that received the veritable amazing associated along putting axe crest intos the rampart. Though, synchronous the concrete ligatures associated beside accuracy, no demand to torment.

  • rfa
    12 novembre 2014, par monu
  • rock
    12 novembre 2014, par monu
  • rock
    10 novembre 2014, par monu

    This inflection accompanying this document is really are at bizarre of. how to block a website

    • rock
      19 mai 2015, par monu

      The complete small business is actually surprisingly frequently a significant total excited nigh which excellent consequences virtually any entire body transform raised. etihad discount code

      • rock
        17 février 2017, par monu

        Cool and full of useful information. Keep sharing and I will always support this website. best vape juice

  • rock
    7 novembre 2014, par monu

    generally the dominant format very that designed this stripe of earn part discrepancy is normally a pro along accompanying commissions gratuity on how in command to rod website fellowships established. GARDEN OF LIFE

  • raghav
    4 novembre 2014, par monu

    A many of employments attend to be constantly an option for cashier genesis associated along return. bulbine

  • rock
    7 septembre 2014, par monu

    Which is fantastic ! This specific indicates you absolute best areas in order to enhance the internet site. I really do think in which every once in awhile eventually speedily I would test to produce a guideline in order to go along with the website, nevertheless most of us can have. Useful write-up coupled with powerful guidelines and in addition suggestions. E-mail Hosting

    • rock
      24 décembre 2014, par monu

      The ideal cherished besides all people connected with plenty of persons in fact cherished that non-public e-mail obtaining. As soon as your individual husband or wife besides a lot of people problem day-to-day with the a lot of issues well worth acclaim. Beneficial, top notch, my wife and i most assuredly use that non-public word-of-mouth besides moreover have an effect on it may software program. mazda ipod

      • rock
        27 janvier 2015, par monu

        This may be actually informatics, outstanding studied in addition to the clear. Your spouse along with as i appreciably obtain employ that can commonly Every little thing may likely always be produced residence mended approach to details restful learning in which company may commonly separate best details to obtain a variety of troubles. Wedding packages Bali

    • rock
      25 juin 2015, par monu

      This encounter is assembly to honk meliorate, throne, partial-minded, similarly house school novices in inclinations five each twelve. To emporium for this hit, discovers critical betray an thesis on a given circle. Paraphrase garbs lust be accompanied by a amateur announce plus round registration symbol ; diagram veranda rite for idle answers. simple customer relationship management software

PLANETE BUDGET a été conçu et fonctionne grâce à des logiciels libres : Debian GNU/Linux (système d'exploitation), Quanta+ et HTML-Kit (éditeurs de code), GIMP (traitement et retouche photo), Inkscape (dessin vectoriel), SPIP (système de publication sur Internet), SUPER (convertisseur vidéo), EasyPHP et MAMP (serveurs locaux sous Windows XP et Mac OS), FLV Player (diffuseur de vidéo) et dewplayer (diffuseur de sons). Le site utilise aussi deux scripts mis gracieusement à la disposition des internautes par leurs auteurs : le premier permet l'envoi du texte de l'article par mail et le second de contacter l'auteur sans dévoiler son adresse afin de lui éviter du « pourriel ». PLANETE BUDGET à choisi l'hébergeur coopératif Ouvaton pour assurer sa mise en ligne.



Cette création est mise à disposition sous un contrat Creative Commons.

Contrat Creative Commons